2007/12/20




Varje år strax innan jul plockar jag fram Boken. Precis som julen är i den vill jag att julen ska vara hos oss! Hyacintstrutar av brunt papper, iskonvaljer som tittar fram ur mossan i en lagom sliten kruka på fönsterbrädet, simmig Barley Water i tjocka glas, rullrån, vackra skådebröd, fruktkaka draperad i cellofan, saffranspannkaka, Mozartkulor (inlagda i guldfärgat tårtpapper!) Sen går tiden. Och den går ju alltid så fort innan jul... Det får bli köpepepparkaksdeg i år igen, hyacinterna blir långa och rangliga, favoritkrukan är mer än lagom sliten och spricker i två bitar när jag försöker pressa ner amaryllislöken i den. Osv. Men Boken... Jag bara fortsätter att älska den, jul efter jul. Har jag bara den att försvinna in i gör det ingenting att min jul inte blir likadan. Nu har Boken kommit i nytryck, dessutom! Anna och Fanny Bergenströms Vinterns Goda Ting. Den perfekta julklappen?