2020/09/20



Boken Nattvisa har just kommit ut på Rabén & Sjögren! Några ord nedan (från Rabéns pressutskick, bl a) om hur boken kom till:

Jag började skriva texten ombord på en buss som i maklig takt slingrade genom finska Österbotten och söderut. Resan mellan Närpes och Åbo hamn tog fem timmar. Framme vid terminalen hade textens rytm satt sig i kroppen och jag fortsatte att skriva ombord på färjan och vidare på bussen mot Småland dagen därpå. När jag klev av vid hållplatsen i Blankaholm var texten klar. 

I bilderna har jag försökt hålla mig till en så dunkel färgskala som möjligt och i den lyfta fram allt som lyser i natten. Jag har velat hitta en drömsk och stämningsfull känsla, där man som läsare inte riktigt vet om det som händer utspelar sig på riktigt eller i någons dröm eller fantasi.


Matilda Ruta har satt ihop boktrailern nedan. Och Lars Winnerbäck har gjort den fina tonsättningen som finns bl a på Spotify
Så glad för båda!