2008/04/10






Måndagmorgonen började klockan 5 med att jag, på väg till bussen och Mönsterås och bokturnén, cyklade rakt in i en flock vildsvinskultingar i mörkret. När jag sen klev på bussen tittade busschauffören på mig som om han hade sett ett spöke. Och det var inte för att jag såg andfådd och rädd ut efter att precis ha sett de raggiga vildsvinsryggarna virvla omkring mina fötter, utan för att jag var 05:30-bussens första påstigande från Mörtfors på 10 år.

Lässurr-besöken i och omkring Mönsterås blev roliga, så klart! Det är en lyx att få komma iväg och träffa alla barn som läst böckerna om Hurman, att få omedelbar respons och många roliga frågor. Förskolelärarna har integrerat böckerna i sin undervisning under en längre period och jag har under besöken, nu och tidigare, fått uppleva så mycket fantastiskt som barnen gjort. Krokodiler i papir maché, cirkusföreställningar, Hurman-handdockor, Vesslan-ramsor, ett oändligt antal skattkartor, skattkistor, drakar. Och kanelsnurror av trolldeg med riktigt pärlsocker på! Den här gången blev det bl a många fina Hurman-berättelser som barnen ritat och skrivit, en krokodildans, paljettkrokodilvästar samt prinsesstårta med drakgarnering! Överst Skytteanska skolan i Ålem, Sveriges äldsta landsbyggdsskola.


My Monday morning started with me on the bike bumping into a bunch of small wild boars on my way to the bus in the darkness! Later that day, in the surroundings of Mönsterås, I visited many small schools, and meeting the children was a fantastic experience, as usual! The teachers have integrated my children´s books in their tutoring and I was invited to take part of all the nice things they have made, and to tell about my work and to answer the childrens questions. The first picture is one of the schools I visited in Ålem, the oldest countryside school in Sweden.